torsdag 28 april 2016

Kladdkaka med jordgubbs-cheesecake och vitchoklad

Det är inte så ofta jag bakar. Jag brukade göra det, men då jag fick kasta nästan alltihopa sen för att ingen åt, så fick det vara. Som tex matbröd. Då det jag bakat inte var färskt mera (=nästa dag) så var det ingen som åt mera och det lämnades. De flesta har blivit lite bortskämda med dagens bröd som hålls "färskt" i många veckor... Skulle väl behöva vara hårdare och inte ge med mej... Hmm, får ta mej en funderare igen på det där...
Nåja, men denna gång nu då så har jag ju bakat en kladdkaka. Och den blev bakad igår kväll, och är slut nu mindre än 24 timmar senare-det är bra betyg!






Botten:
250 g smör
200 g vit choklad, hackad
1 dl strösocker
4 ägg
2,5 dl vetemjöl
saft av 2 citroner

Fyllning:
200 g färskost
2 dl jordgubbar, mixade
1 dl strösocker
1 äggula

Sätt ugnen på 180 grader, vispa ihop alla ingredienser till fyllningen och ställ detta åt sidan.
Smält smöret, låt svalna lite. Lägg i chokladen och låt den smälta. Rör ner socker och ägg, ett i taget. Sikta ner mjöl och rör i citronsaften.
Häll i smeten i en form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter. Jag satte bakplåtspapper i botten för att den skulle lossa lättare.Klicka fyllningen ovanpå.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Den ska vara dallrig i mitten då den är klar.
Låt svalna och dekorera efter egen fantasi; tex med jordgubbar och citronmeliss.



Jag bakade i går för äldsta sonen skulle på utflykt från skolan och de fick ta med sej en bulle. Och så visste jag att jag skulle på examensbedömning i dag vid YA! så dit tog jag med och bjöd åt alla på plats. Och sista bitarna åt familjen och barnens fammo och faffa upp! Hur bra som helst!

Ha en skön torsdag! I morgon har vi fredag igen :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar