söndag 17 maj 2015

Våga beskära!

Nu just är det mycket jobb! Och det tycker vi ju om :) Jag kan ha väldigt omväxlande jobb och det är jag glad för. Anläggning av trädgårdar är inget som jag jobbar med varje dag, inte ens varje månad. Om ens det. Men ibland finns det projekt som jag vill göra för att slippa ut lite. Som till exempel att plantera 78 meter häck. 
Tog lite bilder och tänkte visa vad människor ofta gör fel då de planterar häck.
Så här såg det ut då jag planterat häcken:


Och så här då det var klart att lämna över ett färdigt arbete i kundens fortsatta omvårdnad:


Ja, de små pinnarna som ni ser ska se ut så där ;) Jag hade lyckan att få två hjälpkarlar med mej (tusen tack till er!) och de var väldigt förvånade då jag började klippa av alla plantorna :)
Och det är ju ofta det som blir fel då man planterar sin nya häck. Man "nänns" inte klippa av plantorna-för då blir det ju ingenting kvar. Men om man inte klipper ner häcken (som i detta fallet nu är Aronia) så börjar den heller inte dela på sig och då får man ingen tjock och fin häck sen.
Men alla häckar behöver ju inte denna beskärning. Detta är bara ett bra exempel eftersom Aronia är en väldigt populär häckväxt här.

Sen har jag också blivit förfrågad om att hålla många kurser och föreläsningar i vår! Det gillar jag!
Här var en kurs som jag höll som var om beskärning. Och andra tillfället vi hade så var praktiskt tillfälle, och då beskärde vi bland annat ett äppel träd. 
Här ser ni före och efter bilderna:

FÖRE


EFTER


Väldigt stor skillnad. Och detta är ju också något som ofta blir fel. Om man inte vet vad man ska beskära så tar man bara lite och vågar inte ta bort ordentligt. 

Väldigt omväxlande arbete eller hur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar