onsdag 29 oktober 2014

Ny bekantskap i Vasa

Jag hade aldrig förut varit till "Punnitse ja Säästä*" butiken i Rewell Center. Men någongång ska vara den första! Och det var definitivt inte den sista heller.
Vi bjöds på välkomstdrinkar och fick prova på olika smakprover under kvällen. 


Varför är vi så dåliga här på att begära hjälp då vi behöver något speciellt? Här fick vi massor av matnyttiga tips på vad man kan/ska använda när. Till exempel i dessa förkylningstider så fanns det en dunder kur som vi fick prova på. God var den ju inte, åtminstone inget jag skulle dricka för nöjes skull, men fullproppad med nyttigheter för kroppen som behöver en kick för att komma ur tex en besvärlig förkylning! Prova fråga efter INSTANT Chaga nästa gång ni behöver ge kroppen en boost!


Något som jag jobbar med är att bli bättre på att prova på nya ingredienser. Och då behöver det inte vara nya som i "nyaste nytt", utan bara nya för mig att använda. Som t ex alla bönor som finns. Har ni provat på dem alla? Inte jag. Här hade de massor med olika bönor, linser, nötter, teer, salt, socker, mjöl osv, som man själv får välja hur mycket man vill köpa hem av. Det är ju super bra! Åtminstone för en som jag som provar på men sen glömmer bort paketet... Men här kan man ju bara ta sån mängd som jag sätter i maten samma dag så blir det inget som jag behöver förvara i skafferiet och glömma bort. Ekologiskt. Det gillar jag!
Ser inte den här bönblandningen god ut!?


 Sen fanns det också smaksatta oljor som man får köpa hem av. Första gången köper man i en liten flaska och betalar då ett lite högre pris eftersom flaskan kostar skilt, men sen tar man med sig flaskan till butiken och fyller på den då den är tom och betalar då endast för innehållet :)
Till våren då våra egna goda tomater börjar komma igen ska jag gå dit och köpa hem av den fina basilikaoljan som de har och ringla över mozzarella, tomater och basilika *mums* :)


Med hem fick det komma lite frystorkade hallon, ananas och småa riskakor. Det ska vi ha nästa gång vi har fredagsmys! Sätter sen in bilder på dem ;)

Ha en skön onsdag i regnet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar