onsdag 6 augusti 2014

Minisemester i Jyväskylä

Vi har tagit som vana att åka på bostadsmässan då den arrangeras runtom i Finland varje år. Eftersom vi annars inte har så mycket ledig tid så har vi då haft en mini-semester på samma gång. Så i sommar bar det av till Jyväskylä. Tillika är det en bra vana eftersom vi annars åker utomlands på våra semestrar, men så här får vi ju se delar av Finland också.
Första natten bodde vi på ett badhotell, Peurunka. Jag hade läst om det på nätet före så jag hade inte så höga förhoppningar utgående från bilderna jag sett. Men det var bättre! Här är utsikten från vår balkong.



Bad-delen var ny och i väldigt fint skick. Där fanns en 130 meter lång rutchkana som var riktigt rolig-för stora och små ;)
Andra dagen sökte vi oss in till Jyväskylä och det andra hotellet vi skulle bo på, ett Sokos hotel. 
Solo Sokos Hotel Paviljonki.


Jätte fint hotell med fina rum och fin utsikt. Vi åkte till bostadsmässan med buss och jag såg direkt ett staket som jag tyckte om! 


Eftersom vi är relativt färdiga med insidan så var det mer gårdarna som vi tittade på denna gång, och det lockade inte så mycket att gå in i husen då det var +30 grader ute.
Vi har levererat fasadbokstäver och -siffra till mässan, så de tittade vi ju också efter :)


Överraskningen var Älvsbyhus-mässhuset. Jättefint tycker jag! Jag har ju sett ett och annat av Älvsbyhusen, och detta överraskade definitivt! Roligt att utsidan har ändrats lite.


På mässan fanns det en liten grävare som även barnen fick prova, så här gräver sonen och fyller skottkärran med grus. 


Vacker strandpromenad i Jyväskylä.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar