tisdag 22 juli 2014

"Tämä kasvi on myrSkyllinen..."

Jaa, så fel kan det bli på det andra inhemska språket ;) Alltså att en växt är giftig heter myrkyllinen. Och myrSky är ett oväder/storm. Så då är denna växt "stormig" med andra ord :)

Detta är i alla fall en giftig fläder, som finns naturligt här hos oss. 

Sambucus racemosa
Druvfläder
Terttuselja


Och sen denna skönhet som jag skrivit tidigare om. Fingerborgsblomman. Hela växten är giftig-så var noga med att barnen INTE plockar denna och får av växtsaften på fingrarna! 
 Den används till hjärtmedicin och jag har läst att 2-3 blad är tillräckligt för att döda en vuxen...

Så här gäller talesättet "Se, men inte röra"

Digitalis purpurea
Fingerborgsblomma
Sormustinkukka



Ibland flyter finskan på som om jag inte gjort annat, och ibland kommer det inget annat än grodor ur munnen :) Men hittills har jag haft väldigt förstående kunder som inte vikt sig dubbla av skratt av mina språk fadäser. Hoppas det får fortsätta så!

Ha en skön dag allihopa och håll er borta från alla "stormiga" växter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar