tisdag 20 maj 2014

Kan jag flytta ut?

Nej, det kan jag väl inte. Men nog skulle det vara underbart ibland att somna i rabatten med de blommande växterna. Sovplatsen skulle flytta på sig varteftersom de blommande växterna dyker upp på olika håll. 

Som här t ex tulpanen 'Maytime'. Och den ger verkligen maj-känsla! Har nu fått vara i fred här och blommat två somrar i sträck. Vilket verkligen inte är vanligt här. Hösten 2011 då vi ännu höll på att bygga, så skickade jag efter med en bekant 100 lökar från Holland. Tre av dem kom upp, men försvann lika hastigt igen före de hann börja blomma. Då är man inte glad kan jag tala om! Men här har jag dem i upphöjda bäddar och då har de (ännu) fått vara i fred.



Här vid entréen är det ännu penséer som välkomnar alla gäster. Jag köpte dessa i mars och de blir bara bättre och bättre. Det är inte många blommor som vill blomma så här flitigt vid ingången eftersom den vetter mot norr. Så då det blommar är jag nöjd. Och blommar det så här mycket är jag ännu nöjdare.


I morgon kommer det gäster och då hade jag tänkt bjuda på rabarber cheesecake. Av rabarber ur eget land då förstås. De är så spröda och mjuka i smaken nu när de kommer upp så något måste man ju göra av dem!


Och här blommar nu körsbärsplommonen för första gången sedan jag köpte dem för tre år sedan. Och det ena trädet som nu just blommar, blommar massor! Jag hoppas att det kommer många körsbärsplommon - och att de är goda. Jag har inte smakat dessa förut, men kunde inte motstå dem då jag såg dem. 



Vad blommar nu hos er?

2 kommentarer:

  1. Va fina körsbärsplommonblommor! (puh, vilket ord!)
    Jag har också penseer vid entrén på norrsidan, och de blommar tacksamt. Och så blommar helvita thalia-narcisser och en annan narciss som ser ut som ett stekt ägg. Och mycket står i startgroparna. Härliga vår!

    Trevligt att hitta till din blogg! Nu ska jag se mig runt lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är helt underbara! Kan riktigt se framför mig sen när träden blir större, hur fint de kommer att blomma!
      Penséer är väldigt användbara. ibland lite underskattade :)
      Jag ska ta mej en titt på din blogg också! Trevligt att du tittade förbi och lämnade kommentar!

      Radera